メインヴィジュアル

教員・スタッフ

英語

ALDRICH Simon(オールドリッチ サイモン)

【研究テーマ】

Applied Linguistic, TEFL

研究者情報へ

【メッセージ】

I have enjoyed teaching English to students in Japan for over ten years. Thanks to my students’ positive attitudes and enthusiasm to learn, each new class brings fresh challenges and rewards. Keep questioning, keep learning!

BECK Daniel(ベック ダニエル)

【研究テーマ】

TESOL, Motivation, Autonomy, Identity, Technology and Course Design.

研究者情報へ

【メッセージ】

I want to learn from you as I also help you to learn. Let’s learn together!

DORAN Nicholas(ドーラン ニコラス)

【研究テーマ】

Examination production, assessment and teaching. Reading for English for Specific Purposes. Feedback on spoken language.

研究者情報へ

【メッセージ】

Growing up in the UK, I was lucky to have English as my first language which has meant that I have chosen an easy career as an English language teacher! I am very happy to be a teacher at Rikkyo University because everyday I can witness the magic that happens when students are able to communicate with each other in a foreign language.

FARMER James(ファーマー ジェームス)

【研究テーマ】

Second-language acquisition, corpus linguistics, and curriculum design

研究者情報へ

【メッセージ】

I am a British-born Australian who has been living and working in Japan since 2000. I have spent four of those years here at Rikkyo. Remember, English is a tool, not just something you need to study to pass a test. If you can speak English, you will expand your career opportunities, get access to more knowledge, and be able to enjoy travelling even more.

GARSIDE Paul(ガーサイド ポール)

【研究テーマ】

All aspects of TESOL and SLA, but especially the development of spoken fluency.

研究者情報へ

【メッセージ】

I have a real passion for language learning and teaching. I hope I can share some of that with you. Rikkyo is a great place to study and to teach, so let’s make the most of this opportunity!

HADINGHAM Oliver(ハディンハム オリバー)

【研究テーマ】

CALL and CLIL

研究者情報へ

【メッセージ】

英語で自信を持ってコミュニケーションができれば、世界への扉が開きます。日本でも海外でも、旅行や趣味や友人などを通してたくさんの新しい体験や思い出を作り、将来の可能性を広げます。立教でそしてその先も自信を持って英語が使えるようになるように、一緒に頑張りましょう。世界があなたを待っています。

HAMMOND Christopher D.(ハモンド クリストファー D.)

【研究テーマ】

高等教育、国際関係、アジア太平洋地域、比較地域主義/Higher education studies, international relations of the Asia-Pacific, comparative regionalism

研究者情報へ

【メッセージ】

Use your time at university to develop new skills and discover what activities, subjects, and ideas truly interest you. I look forward to teaching and supporting you in this exciting time in your life!

原田 理英(ハラダ リエ/HARADA Rie)

【研究テーマ】

モティベーション、英語教育、教育心理学
Motivation, TESOL, Educational Psychology

研究者情報へ

【メッセージ】

英語を学習することは言語のみならず様々な文化や価値観に触れることを可能にし、人生に美しい彩りを与えてくれます。英語学習を通してみなさんの人生がより豊かなものとなることを願いつつ、それぞれの夢をかなえられるようサポートできれば幸いです。

English learning enriches your life in many unexpected ways. I hope that I can make a contribution to English education here at Language Center wishing you all the best on your successful English learning!

印田 佐知子(インダ サチコ/INDA Sachiko)

【研究テーマ】

異文化コミュニケーション、英語教育/Intercultural Communication, English Education

研究者情報へ

【メッセージ】

世界の人々がそれぞれの文化や価値観を保ちながら、互いを尊重し受け入れる姿勢で創造的なコミュニケーションが図れるといいなと思っています。英語を介して世界にたくさん友達を作りましょう!

I hope you will become an intercultural speaker who can interact effectively with speakers from other cultures while maintaining your own identity and uniqueness. Good luck!

真継 左和子(マツグ サワコ/MATSUGU Sawako)

【研究テーマ】

言語テスト(応用言語学)/ Language testing (Applied linguistics)

研究者情報へ

【メッセージ】

英語ができることによって人生の選択肢が増え、世界も広がります。大学在学中にしっかり英語を伸ばして人生を楽しみましょう!

Being competent in English has expanded my world significantly. I would like to share that experience with you by helping you improve your English.

松井 恭子(マツイ キョウコ/MATSUI Kyoko)

【研究テーマ】

20世紀のイギリス文学、英語圏文学, ジェンダースタディ、ポスト・コロニアリズム、モダニズム / English Literature in the 20th century and Literature in the English Language, Gender Study, Post-colonialism, Modernism

研究者情報へ

【メッセージ】

英語の学習を通じて様々な文化・社会の問題に関心をもち、それが自らの生き方を考える機会になることを希望します。それを実現するために大切なことは、皆さんが好奇心と目標を持ち続けることです。

By learning English, I hope that students will become more interested in learning about different cultures and societies, and that it will give them a good opportunity to think of their future and what they hope to achieve. It is always important to be curious and set clear goals.

三島 雅一(ミシマ マサカズ/MISHIMA Masakazu)

【研究テーマ】

Second Language Writing/第二言語としてのライティング、Second Language Writing Pedagogy/第二言語としてのライティングの教授法、Ethnographic Study of Second Language Development/エスノグラフィック研究法を用いた第二言語習得研究、Complexity Theory And Applied Linguistics Research/コンプレキシティセオリーと応用言語学研究、CALL/コンピューターを用いた言語学習、NEST/NNEST Teacher Education/ネイティブ及びノンネイティブ教員育成に関する研究、Speech Intelligibility/スピーキングにおける明瞭さの研究

研究者情報へ

【メッセージ】

“But English is too hard!” I hear you. 英語の習得は決して不可能ではありません。個人差はあっても「必死」に学ぶ学生は、皆大きく英語力を伸ばし国際社会で立派に活躍されています。立教大学には英語を習得する上で必要な環境は全て揃っています。5年後10年後の自分がバイリンガルになっていたら残りの人生がどれだけ大きく変わるでしょうか。決め手になるのは最後は「自分」です。I hope you study hard and expand your possibility to the fullest extent.

諸井 貴子(モロイ タカコ/MOROI Takako)

【研究テーマ】

アカデミックライティング、ピア学習、カリキュラム作成 / Academic writing, Peer learning, Curriculum development

研究者情報へ

【メッセージ】

授業では英語力を伸ばすと同時に、ディスカッションスキル、プレゼンテーションスキル、自主的・自律的学習方法、共同学習方法など様々なスキルを学ぶ事が出来ます。英語力同様、これらのスキルを身につける事は今後国際社会での活躍が期待される皆さんにとって、たいへん重要です。積極的に授業に参加して、楽しく学んで行きましょう。

In class, you can improve your English and you can also learn various skills such as discussion, presentation, self-learning, and peer-learning skills. Learning these skills as well as English language skills is very important for you who are expected to play an active role in the international community. Work hard and have fun in class!

宗実 陽子(ムネザネ ヨウコ/MUNEZANE Yoko)

【研究テーマ】

心理言語学、言語習得における個人差、WTC、自律性、アイデンティティ、異文化コミュニケーション、グローバル教育/Psycholinguistics, Individual Differences in Language Acquisition, Willingness to Communicate (WTC), Autonomy, Identity, Intercultural Communication, Global Education

研究者情報へ

【メッセージ】

グローバル化の急速に進む社会において、私達は、多様な文化的背景を持つ人々と共に学び、仕事やプロジェクトに携わり、未来を構築しています。将来、世界のリーダーとして、それぞれの専門分野で活躍していく皆さん、在学中に、英語力に益々磨きをかけましょう。

In this increasingly globalizing, interconnected world, English skills are essential for learning, working, and constructing a better future with people from culturally and linguistically diverse backgrounds. Brush up your English, while studying at Rikkyo University. You are the future leaders of the world!

長坂 達彦(ナガサカ タツヒコ/NAGASAKA Tatsuhiko)

【研究テーマ】

第二言語習得/Second Language Acquisition

研究者情報へ

【メッセージ】

言語は未知の世界へのパスポート。新しい生活、文化との出会い。地平の彼方への旅立ちは今日。さてどんなものに出会えるか。いつも追い風でいけますように。

A foreign language is a passport for a brave new world. Seek out new life styles and new cultures. Perhaps, today is the good day to make a new start for a voyage beyond the horizon. Let’s see what’s out there. May the wind always be behind you. Live long and prosper.

PAYDON Steven(ペイドン スティーブン)

【研究テーマ】

Group dynamics, interpersonal relationships, collaborative learning, and motivation.

研究者情報へ

【メッセージ】

The need for Japanese people to speak English is becoming more and more important every year. As the world gets smaller due to advances in transportation and communication technology, globalization increases.

So too does the need for cross-cultural communication, and the international language of cross-cultural communication is English. This need is also reflected in the present job market. There are more international companies opening offices or expanding business in Japan every year, and one of the major requirements they ask for in any new employee is English ability. It is for all of these reasons that English is an increasingly important subject to study.

RABBINI Roberto(ラビーニ ロベルト)

【研究テーマ】

materials design, global issues, bilinguistic development

研究者情報へ

【メッセージ】

We hope to help you on your journey. You can achieve your goals but it is your decision, and success is a decision away. When the student is ready, the teacher will appear.

RAPPENEKER Joshua(ラペネカ ジョシュア)

【研究テーマ】

C.A.L.L.: computer aided language learning, Second Language Acquisition

研究者情報へ

【メッセージ】

Languages provide us with tools to express ourselves, understand others, and gain knowledge. With that in mind, it's best to approach language learning not as a series of tests and rote memorisations, but as a honing of your tools, and a discovery of the new things you can do with them. Enjoy the journey!

齋藤 雪絵(サイトウ ユキエ/SAITO Yukie)

【研究テーマ】

第二言語習得、英語教授法、発音指導、教師アイデンティティ/Second Language Acquisition (SLA), TESOL, pronunciation instruction, teacher identity

研究者情報へ

【メッセージ】

大学時代では、自己の可能性を広げるべく、様々なことに貪欲に挑戦することが大切です。みなさんが、英語を通して、知識や教養を深め、社会に貢献するための後押しをします。

I hope you will make effective use of invaluable opportunities you experience at university, including English classes, for self-discovery and personal growth!

佐藤 明可(サトウ トモカ/SATO Tomoka)

【研究テーマ】

アイデンティティーと言語教育 / Identity and language education

研究者情報へ

【メッセージ】

せっかく立教大学に入学したのですから、英語が得意な人はさらに上を目指し、英語に苦手意識がある人はそれを克服し、英語で様々な文化の人々とコミュニケーションができることの楽しさを味わえるようになってもらいたいと思います。全力でそのお手伝いをします!

Now that you are a student of Rikkyo University, we would like those of you who are good at English to challenge yourselves to achieve an even higher standard, and for those who consider English to be more difficult, to learn to enjoy meeting with people from other countries and cultures. We will work hard to help you to achieve your best, whatever your goals.

鈴木 夏代(スズキ ナツヨ/SUZUKI Natsuyo)

【研究テーマ】

第二言語習得・英語教育
Task-Based Language Teaching (TBLT), Interaction in second language learning

研究者情報へ

【メッセージ】

外国語学習の醍醐味は、言語体系の理解以上に、人の認知的機能や精神的表象が複雑に織りなす創造的営みの中で、自分の世界の広がりと人との関係性を実感できることにあると思います。

Learning rules of English is essential to avoid any possible misunderstanding in communication: The real joy of language learning is in the process of opening up a new world created by the complex interaction between the cognitive working and the mental impressions an individual perceives. Simply stated, “To have another language is to possess a second soul.” -Charlemagne

TRUXAL David(トラクサル デビット)

【研究テーマ】

Early simultaneous bilingual acquisition, group dynamics, sociolinguistics

研究者情報へ

【メッセージ】

I believe that learning English is not just about learning another language but is another way to allow you to see and understand the world around you. I hope to provide many great learning experiences for you and look forward to learning from you as well!

津田 敦子(ツダ アツコ/TSUDA Atsuko)

【研究テーマ】

英語教授法/TESOL

研究者情報へ

【メッセージ】

大学時代はいろいろな事に挑戦し、たくさんの事を吸収し、自分の持つ可能性を探る大切な時期です。やる気と根気、強い意志さえあれば、不可能なことなんて何もありません。目標を高く掲げ、一歩一歩ゴールに向かって進んでいきましょう。そしてその目標の一つが英語でのコミュニケーションの向上でありますように。

You are in the prime of your life. Please take advantage of wonderful opportunities while studying at Rikkyo University. Nothing is impossible if you have the desire and determination. Set your goals high. And I hope that one of your goals is to be able to communicate well in English.

塚本 瑞香(ツカモト ミズカ/TSUKAMOTO Mizuka)

【研究テーマ】

プロフェッショナル ディベロップメント、教員養成、教員のアイデンティティ/Professional development, Teacher training, Teacher Identity

研究者情報へ

【メッセージ】

学生の皆さんが自信を持って英語を使えるようになるサポートができれば幸いです。

I look forward to helping my students become confident and competent users of English. I also hope to learn a lot from you all!

VAUGHAN Robert(ヴォーン ロバート)

【研究テーマ】

Language Socialization, Second language and academic language socialization.

研究者情報へ

【メッセージ】

Learning foreign languages can be both beneficial in life and also very enjoyable. I hope that I can help you enjoy your English classes and advance your language skills. English language skills can open the door to many opportunities in careers, studies, and social life.

WASH Ian(ウォッシュ イアン)

【研究テーマ】

Professional development in ELT, second language acquisition, applied linguistics, discourse analysis, language and politics.

研究者情報へ

【メッセージ】

I am interested in language on several levels. Firstly, the way people learn English as a second language and develop their speaking, listening, reading and writing skills. Another interest of mine is the various connections between language and culture, society and politics.
Let's work together to improve our language skills and understanding of the world around us.

夏 煦沁(シャー シューチン/XIA Xuqin)

【研究テーマ】

TESOL (SLA), Cross-cultural communication (Lingua-cultural approach)

研究者情報へ

【メッセージ】

The more languages you can speak, the more diverse cultures in the world you can appreciate, and the stronger you become in dealing with stress that you may encounter in cross-cultural situations. Language learning is more than merely memorizing the rules. Let’s together make our language class an interesting culture-experiencing tour!

言語を一つでも多く習得することにより、多様な価値観を知り、多文化共生社会の中で人生を楽しむための心構えを学ぶことができます。皆さんと共に、教室を異文化交流の場にしましょう。